20/05/2017
El regidor Rafa Simó destaca que aquestes dades "no fan més que consolidar l'ús de la bicicleta en la ciutat gràcies a millores en el servei i a la major conscienciació ciutadana".
2.300 trajectes diaris amb bicicleta absolutament nets i que eviten d'altres en vehicles a motor, amb el consegüent impacte positiu en el medi ambient de la ciutat. Els castellonencs confien cada vegada més en Bicicas segons les estadístiques: el servei municipal de préstec de bicicletes ha aconseguit en el mes d'abril el seu màxim històric d'usuaris actius amb 5.300, la qual cosa suposa que se sumen a un ritme de 15 nous al dia. 5.300 persones que decideixen moure's per la ciutat amb bici de forma habitual i 1.567 més que ho fan ocasionalment, amb abonament temporals.
De fet, l'ús de Bicicas continua sent més intensiu que mai. La mitjana de préstecs mensuals es manté com en 2016, any en què es va registrar el rècord absolut des de la seua engegada en 2008, amb 65.000. Una xifra que llança una mitjana de 7 usos per bici i dia, una de les rotacions més altes en aquest tipus de serveis a nivell estatal, on solen estar a l'entorn de 5. D'aquesta manera, el regidor de Mobilitat, Rafa Simó, ha valorat les dades com un "èxit del servei municipal de Bicicas transformant la mobilitat urbana de la ciutat, on la bicicleta guanya cada dia més pes en els trajectes urbans".
Un ús molt intensiu que a mitjan 2016 va suposar un increment puntual de les incidències en el servei, si bé els usuaris van valorar positivament en l'enquesta de satisfacció anual (confeccionada amb 1129 qüestionaris) la resposta de Bicicas, tant en l'atenció al client com en la resolució de les mateixes. La prova és que les més comunes van ser la falta de bicicletes en determinades bases i horaris.
Incidències que, cal destacar, els usuaris fan arribar majoritàriament a través de Twitter, aprofitant que el servei també ofereix una resposta immediata a través de les xarxes socials. Així doncs, Simó ha volgut destacar que "la participació veïnal, al costat dels criteris tècnics, és una eina fonamental per a seguir millorant el servei de préstecs de bicicletes". A més, ha afegit que la consolidació com a mitjà de transport en els hàbits de mobilitat dels castellonencs es deu a "les millores en el servei i a la major conscienciació ciutadana".
Amb tot, les mesures de reforç que va prendre Bicicas des de finals de 2016 han fet efecte, la qual cosa ha propiciat que les incidències hagen descendit sensiblement. Les més destacades, la incorporació de noves bicicletes fins a arribar a 500 i la seua renovació constant; l'ampliació de plantilla de personal tècnic, incloent un mecànic que es desplaça amb motocicleta per a revisar l'estat de les bicicletes i fer les reparacions in situ; o el suport d'un nou camió per a reposar bicicletes en les estacions amb més demanda durant les hores punta. En qualsevol cas, Bicicas aprofita per a recordar als usuaris que és important comunicar les incidències per qualsevol de les vies disponibles per a seguir millorant el servei.
Referent a açò, cal recordar que l'aplicació oficial de Bicias per a mòbils permet als usuaris consultar les bicicletes disponibles en cada base en temps real. La app, disponible en els sistemes iOS i Android, ja canalitza prop d'un terç dels préstecs del servei municipal, incloent avantatges com Bicicas+, plataforma per a aconseguir descomptes i promocions en el comerç local de Castelló.
Simó, ha volgut recordar que açò no solament suposa una millora en el servei de bicicletes, sinó que ajuda a fomentar el transport sostenible i respon "al compromís d'aquest Govern municipal de seguir apostant per la bicicleta com a alternativa de transport".