18/06/2024

L'alcaldessa de la ciutat, Begoña Carrasco, ha liderat hui la primera reunió com a presidenta de la comissió d'Educació, Formació Professional i Universitat de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies. Així, la primera edil ha estrenat el seu càrrec dins de l'entitat que aglutina a Ajuntaments, Diputacions i Capítols Insulars de tota Espanya. Una trobada que ha tingut lloc en la seu de la FEMP a Madrid.

En la sessió d'aquest dimarts, Carrasco ha destacat la importància d'apostar per l'FP Dual, “per a fomentar l'ocupabilitat dels joves a través de programes que cobrisquen les necessitats actuals de les empreses. Des de les administracions hem de destinar més recursos a reforçar la col·laboració públic-privada, com estem fent a l'Ajuntament de Castelló, perquè la formació s'ajuste a eixes necessitats, tal com ens han traslladat els sectors productius castellonencs”.

En aquest sentit, la presidenta de la Comissió d'Educació ha posat com a exemple l'aposta local en aquesta matèria a través dels cursos de formació a la carta que ofereix l'Ajuntament de Castelló en el Centre de Formació Municipal ‘Tetuan XIV’ amb les seues més de 90 especialitats, en col·laboració amb diferents associacions empresarials i amb un compromís del 50% de contractacions “per a anar de bracet de les empreses, que són les vertaderes generadores d'ocupació. Perquè no hi ha millor política social que la creació d'ocupació estable i de qualitat”, ha remarcat.

Carrasco també ha elevat la importància d'implantar un Pla de Salut Mental en els col·legis que comence pels més xicotets. “Les malalties mentals han estat molt oblidades i des de la pandèmia s'han incrementat els casos, per la qual cosa és necessari abordar des d'una perspectiva nacional aquesta problemàtica social”.


Pla de Salut Mental en els col·legis

Així s'ha referit a un Pla de Salut Mental per a combatre l'augment de malalties, a través d'un espai d'atenció i assessorament que garantisca el benestar emocional, psicològic i social en totes les etapes de la vida perquè les famílies tinguen cobertes totes les seues necessitats.

En aquest punt, ha explicat que “des del govern municipal de Castelló estem impulsant diferents campanyes per a previndre problemes com la depressió, l'ansietat, l'addicció o els trastorns d'alimentació que estan a l'ordre del dia. Sabem que afecten cada vegada més a edats molt primerenques. Des dels Ajuntaments hem de posar les eines necessàries per a atallar aquestes problemàtiques que afecten sobretot els més joves”.

D'altra banda, Carrasco ha apostat per garantir l'educació gratuïta de 0 a 3 anys en tot el territori nacional. “És una mesura que s'implantarà per primera vegada a la Comunitat Valenciana gràcies al compromís i la sensibilitat del president de la Generalitat Valenciana, Carlos Mazón. Apostem per l'ampliació de la gratuïtat perquè les famílies puguen conciliar i per a garantir la igualtat en aquests aspectes educatius de totes i cadascuna de les famílies espanyoles”.


Recuperar l'autoritat dels docents

 

Begoña Carrasco també ha defensat que “l'educació és una prioritat i hem de cooperar totes les administracions perquè reforçar l'autoritat dels docents per a ajudar els alumnes a progressar acadèmicament i que cresquen no sols en competències, si no per damunt de tot, en confiança i respecte cap als altres”.

L'alcaldessa ha posat l'accent en el paper educador dels municipis ja que "els ajuntaments som una administració insubstituïble. Les ciutats, els pobles, som educadors per naturalesa. I les accions que duem a terme són sempre vitals per a articular la nostra societat, per a progressar, per a garantir un futur per a la ciutadania, perquè com va dir una vegada Mandela ‘l'educació és l'arma més poderosa per a canviar el món’ i, per tant, la responsabilitat que tenim és igual d'important i crucial”.

Cal destacar que la Comissió d'Educació està formada per 25 integrants i té l'objectiu de definir les competències educatives dels governs locals, la dotació dels recursos financers suficients; garantir la igualtat d'oportunitats i atallar les diferències existents entre mig urbà i rural.

Altres objectius d'aquesta comissió de treball són la prevenció i intervenció enfront de l'absentisme i l'assetjament escolar en tots els territoris i garantir una educació inclusiva i equitativa de qualitat, així com també promoure oportunitats d'aprenentatge permanent per a totes les persones, al llarg de tota la seua vida, dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.