02/06/2022
El regidor de Mobilitat Sostenible destaca els criteris socials del nou text que se sotmetrà a exposició pública durant 30 dies
La Junta de Govern Local de l'Ajuntament de Castelló ha aprovat hui inicialment el nou Reglament del Transport Urbà amb autobús, que s'exposarà al públic durant un termini de 30 dies després de la seua publicació en el Butlletí Oficial de la Província (BOP) i en la web municipal, www.castello.es. El text actualitza el reglament ara vigent aprovat al febrer de 2013 i inclou novetats com la regulació de les parades intermèdies per raons de seguretat des d'una perspectiva de gènere (parades de bus a demanda per a dones), l'accés a l'autobús amb animals de companyia o la possibilitat de transportar bicicletes plegables i altres vehicles de mobilitat personal.
A més, el bo jove s'amplia dels 24 fins als 30 anys i s'incorporen en l'articulat els bons socials. Aquesta actualització també incideix específicament en l'atenció a l'accessibilitat universal i s'especifica que l'accés de les persones viatgeres amb mobilitat reduïda haurà de realitzar-se garantint la seua màxima seguretat i, si el necessiten, la persona conductora facilitarà el seu embarcament, podent pujar i baixar de l'autobús per la porta la utilització de la qual els proporcione major comoditat.
"Actualitzem per a introduir importants novetats que hem impulsat en els últims anys, com les parades a demanda per a les dones, la possibilitat d'accedir amb animals de companyia o el transport de bicicletes plegables", ha explicat el regidor de Mobilitat Sostenible, Jorge Ribes. "L'actual reglament s'havia quedat obsolet, per la qual cosa era necessària una actualització de la normativa per a adaptar-la a la realitat i a les circumstàncies de la prestació del servei actual", ha insistit Ribes. El regidor també ha posat l'accent a la "introducció dels bons socials en el reglament i a l'ampliació de l'edat per a poder accedir al bo jove".
Respecte a les novetats, en les parades a demanda per a dones, s'estableix que "l'Ajuntament podrà autoritzar parades intermèdies per al desembarque, fora de les prefixades, en les línies, trams, condicions i horaris que es determinen per a cada servei, atenent, especialment, a raons de seguretat o accessibilitat i sempre des d'una perspectiva de gènere i d'inclusió social". Quant a l'accés de bicicletes i altres vehicles de mobilitat personal, s'especifica que "seran admeses les bicicletes plegables i altres vehicles de mobilitat personal com ara patinets, patinets elèctrics, *monopatines i altres anàlegs. És obligatori que la bicicleta o el vehicle de mobilitat personal estiga plegada, quan això siga possible, abans de pujar al vehicle, havent de situar-se en la plataforma central i estant subjecta en tot moment pel seu propietari i propietària".
I quant a l'accés d'animals de companyia, sobre la base d'aquest nou reglament, "es permet viatjar en el vehicle portant xicotets animals de companyia, subjectes als braços o dins de receptacles idonis, sempre que no produïsquen molèsties a l'olfacte, a cau d'orella o en general al confort dels restants viatgers i viatgeres. S'exceptuen de l'anterior, els gossos pigalls, d'assistència o de suport que estiguen acreditats per a aquestes funcions per centres homologats, podent viatjar en les condicions que s'establisquen en la normativa d'aplicació, en tot moment al costat de la persona que assisteixen".
A més, el reglament compta amb l'informe d'impacte de gènere amb una sèrie de recomanacions a tindre en compte des de la perspectiva de gènere referit més a la forma i avaluació de la prestació del servei que a la pròpia disposició reglamentària, que ha sigut redactada amb llenguatge inclusiu. També s'han tingut en compte observacions i suggeriments formulats per diferents serveis municipals, com ara Policia Local, Gent gran, Joventut i Infància.
El nou Reglament del Transport Urbà amb autobús aprovat inicialment hui s'entendrà definitivament aprovat en el cas que no s'hagueren presentat reclamacions durant el termini d'exposició pública d'aquest, sense necessitat d'acord plenari, i publicar el text del reglament en el Butlletí Oficial de la Província així com en la web municipal.
Actualització d'ordenances
D'altra banda, en la Junta de Govern Local de hui s'han aprovat inicialment les ordenances reguladores de la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari del servei de regulació de l'ocupació temporal de les vies públiques (zona ORA) del servei de transport públic urbà amb autobús; i del servei de retirada, depòsit i custòdia de vehicles en les vies públiques.
En el cas de les ordenances de l'ORA i del transport públic urbà amb autobús, s'actualitzen els preus sobre la base de l'IPC com marca la Llei Reguladora de les Bases de Règim Local. En l'ORA, s'aplica el factor d'actualització 1,04%, respecte a les tarifes actualment en vigor, de manera que: la tarifa 15 minuts passa a 0,20 i 0,25 cèntims, en funció de la zona; la de 30 minuts, a 0,35 i 0,50; la tarifa de 45 minuts, a 0,50 i 0,70; la de 60 minuts, a 0,65 i 0,95 cèntims; i la de 100 minuts, a 1,10 i 1,60 euros.
En el cas del transport públic urbà amb autobús, s'aplica una actualització del 2%, sobre el preu de les tarifes actuals, de manera que el bo-bus jove (10 viatges) tindrà un preu de 6,95 euros; el bo-bus normal (10 viatges), 8,40 euros; el bo-bus temporal (30 dies), 30,65 euros; el bo or; 18,40 euros; bo or reduït, 9,20 euros; Activa"t or, 3,10 euros; l'Activa"t argent, 6,15 euros; el de família nombrosa general 6,95 euros; i el de família nombrosa especial, 6,15 euros. Quant al bitllet ordinari, no s'aplica l'actualització i el preu es manté com fins ara, a 1,20 euros.
En el cas del servei de retirada, depòsit i custòdia de vehicles en les vies públiques, es mantenen els preus sobre la base del contracte de concessió del servei.