30/11/2022
En el Dia Internacional de les Ciutats Educadores, la plaça Hort dels Corders recull les propostes de escolars, ciutadans i entitats per un Castelló més igualitari, inclusiu, sostenible, participatiu i solidari
Castelló ha celebrat avui el Dia Internacional de les Ciutats Educadores reivindicant la ciutat com espai educatiu i visibilitzant la transversalitat de l’aposta de la Regidoria d’Educació per sumar a la comunitat escolar, la ciutadania i nombroses entitats per a aconseguir una millor ciutat, justa, igualitaria, sostenible, solidària, inclusiva, participativa i plena d’oportunitats.
Durant tot el matí, alumnat dels colegis Castàlia i Bernat Artola i el Centre Ocupacional Rafalafena, a més d’associacions, han gaudit de les activitats diverses programades a la plaça Hort dels Corders, implementant al Vidarbre, ple de missatges i desitjos per construïr la ciutat educadora que vol Castelló; i completant el mural col·laboratiu de trencadís que ha inundat de formes i color l’espai durant tota la jornada, a més de participar en els múltiples jocs.
El regidor d’Educació, Francesc Mezquita, ha assenyalat en la lectura del Manifest que “en la celebració del Dia Internacional de les Ciutats Educadores recordem que l’any 2016, Castelló es va comprometre amb les ciutats educadores i amb la ciutadania, per a aconseguir una ciutat educadora on les persones i l’educació siguen el principal motor del desenvolupament humà, social i econòmic de la ciutat». «Per a aconseguir-ho és necessari crear aliances entre tots els sectors implicats, com són associacions, entitats, empreses i ciutadans. Sols amb un gran esforç col·lectiu podem garantir drets i oportunitats per a tots, eliminant desigualtats, promovent un desenvolupament sostenible i creant espais de convivència on la diversitat cultural i social enriquisca a totes i cada una de les persones, independentment de les dificultats que presenten. Una ciutat educadora ha de promoure un desenvolupament sostenible i una ciutadania activa, participativa, inclusiva i on s’instaure una pau permanent», ha destacat el regidor.
La jornada s’emmarca en el primer Pla Estratègic de Castelló Ciutat Educadora, encara en el·laboració, que pretén la participació d’agents de l’educació formal i no formal, és a dir, escoles, entitats, institucions, administracions públiques, associacions, empreses i ciutadania, que han de vetlar per a aconseguir un concepte de ciutat relacionat amb la història, la inclusió, l’accessibilitat, la convivència pacífica, la diversitat i la cohesió social. Una iniciativa que, a més, inclou un treball de proximitat als barris i districtes de la ciutat seguint un full de ruta marcat per la Carta de Ciutats Educadores, considerant projectes amb grans vincles per a l’acció educativa que impliquen diferents agents que formen part de la ciutadania. La jornada ha finalitzat amb la participació ciutadana en el Vidarbre i el taller de trencadís, conformant la ciutat educadora de totes i tots.
El regidor ha tancat amb el compromís de «crear espais de trobada, per al diàleg,la reflexió i la decisió que integren les diferents cultures i grups socials de la nostra societat amb l’objectiu d’aconseguir donar resposta d’una manera adequada als nombrosos reptes que afronta el nostre municipi amb una visió comuna perquè hem de buscar la igualtat en les diferències».
La Setmana de la Ciutat Educadora continúa demà dijous, a Menador, a les 18.00 hores, amb una conferència dedicada a la comunitat educativa, a càrrec del catedràtic de Psicología Evolutiva i de l’Educació de la Universitat de València Àngel Latorre, especialista en l’àmbit de la psicología escolar i necessitats específiques de suport educatiu, conduirà a la reflexió i assessorament sobre l’actitud davant l’assetjament escolar.