01/03/2020
L'estudiantat de l'IES Caminàs i l"IES Matilde Salvador acudeix a Bèlgica per a conéixer com funcionen les institucions comunitàries
Els grups guanyadors de la segona edició del certamen Europa Transforma Castelló emprendran el seu viatge a Brussel·les per a conéixer de primera mà el funcionament de les institucions comunitàries. Del 2 al 5 de març, l'alumnat d'FP de l'IES Caminàs i de Batxillerat de l'IES Matilde Salvador, a més dels seus professors, tindrà l'oportunitat de presenciar com es treballa des d'Europa i com el que es tracta i debat en el marc d'aquestes institucions reverteix en la millora de la qualitat de vida de ciutats com Castelló. L'alumnat tindrà l'oportunitat d'acompanyar a eurodiputades i eurodiputats en la seua rutina diària i s'endinsaran en el dia a dia de la Comissió Europea, el Parlament Europeu i altres institucions europees.
L'objectiu tant del certamen com del viatge a Brussel·les és millorar el coneixement de la Unió Europea (UE), potenciar el sentiment europeu i fomentar el plurilingüisme. Així ho ha recordat l"alcaldessa de Castelló, Amparo Marco, que ha enaltit la qualitat dels vídeos que es van alçar amb el primer premi i com tots ells reflecteixen "els valors europeus i totes les millores socials que podem implementar a través dels projectes de l'estratègia EDUSI amb una inversió de 20,2 milions d'euros cofinançats pels fons europeus i l'Ajuntament".
Marco també ha animat a l'estudiantat a esprémer "una experiència única" per a comprovar com funciona la Unió Europea. "Teniu una oportunitat immillorable per a assistir al treball diari de les institucions europees i verificar com repercuteix en ciutats com la nostra", ha assenyalat. L"alcaldessa ha recalcat la implicació de Castelló en el projecte europeu i el benefici que això suposa per a una capital de la Plana "cada vegada més moderna, accessible i europea".
La visita d'estudis a Brussel·les començarà amb una sessió informativa en l'Oficina de la Delegació de la Comunitat Valenciana en la capital belga. Allí, els tècnics aprofundiran en les rutines d'aquesta oficina, el procés de presa de decisions a la UE i el modus operandi de la Comissió Europea, a la qual acudiran just després. Així mateix, l'estudiantat coneixerà el Comité Europeu de les Regions i la Casa de la Història Europea.
El 4 de març, estudiants i professors acudiran al Parlament Europeu i al Parlamentarium per a presenciar l'activitat de les seues comissions i intergrups. També es preveu una visita a la seu del Consell Europeu, ens clau en els processos legislatius comunitaris. A més, es realitzarà una excursió pel Barri Europeu, epicentre i seu de les institucions comunitàries.
Quant al 5 de març, últim dia de viatge, l'alumnat visitarà de nou l'Oficina de la Delegació de la Comunitat Valenciana i descobrirà la Representació Permanent (REPER) d'Espanya a la UE. Serà allí on es reunisquen amb els consellers autonòmics Pilar Durán i Santiago Rodríguez abans de tornar a Espanya.
L'alumnat guanyador estarà acompanyat pel regidor de Benestar Social, Infància, Dependència, Cooperació i Agenda 2030, José Luis López, qui aprofitarà la visita a Brussel·les per a mantindre diverses trobades per a ampliar el projecte de Castelló com a ciutat accessible, inclusiva i integradora.